SUCCESCOACHING VOOR (STARTENDE) ONDERNEMERS

Een ondernemingsplan is een plan waarin gedetailleerd beschreven staat hoe de startende ondernemer zijn onderneming wil opzetten. Het bevat de rode lijn zodat de ondernemer kan starten. Een bedrijf beginnen vereist een goed idee, kennis, vaardigheden en een hoop lef en inzet.

Als coach en ZZP’er ondersteun ik starters en zelfstandig ondernemers die al een tijd bezig zijn, tijdens het proces van het definiëren van hun eigen onderneming óf bij het voorbereiden van een nieuwe stap van hun onderneming. Ik leer zelfstandig ondernemers vooral zichzelf te blijven: vertrouwend en bouwend op hun eigen unieke karakter, passie, kracht en natuurlijk je kennis en ervaring.

 

 


Wat is starters success coaching?

Starters succes coaching helpt je om snel je eigen bedrijf of je eigen merk te starten. Een persoonsmerk worden doe je door stap voor stap steeds je eigen waarheid en waarden te (her)ontdekken en in kristalheldere bewoordingen vast te leggen. Dit is immers het uitgangspunt: jij bent je merk. Door een stappenplan op maat voor je te maken en specifiek op jouw kracht en sterke punten aan te haken, zet je razendsnelle stappen. We starten met enkele definitiesessies, waarin we je merk stap voor stap wordt uitgewerkt.

De ondernemer achter het businessplan

Dit onderdeel van het ondernemingsplan bevat een persoonlijke beschrijving. Hierin zeg je kort iets over jezelf en je ambities. Deze introductie is vooral bedoeld om een persoonlijk beeld te schetsen

Wat voor ondernemer ben je? 

  • Wie ben je als persoon?
  • Wat is je ervaring als ondernemer?
  • Waarom wil je voor jezelf beginnen?
  • Welke ondernemerseigenschappen heb je?
  • Ben je een teamspeler of werk je graag alleen?
  • Wat zijn je ambities?
  • Mijn idee is uniek

Dit is al een keer gedaan. Maar niet zó.
Er zitten misschien meer ondernemers op min of meer dezelfde route. In de startupscene hoor je regelmatig het advies: zoek naar je ‘unfair advantage’, ofwel je ‘oneerlijke voorsprong’.

Wat zijn dingen waar concurrenten echt jaloers op zullen zijn, omdat het niet gemakkelijk te kopiëren of overtreffen is?

Wat maakt jou beter en écht anders?

Ofwel: waarmee ben je ze echt twee stappen voor?

Stap 1: weten wie je bent. Wat zijn de meest uitgesproken eigenschappen die je uniek maken, die je signatuur geven? Aan welke moet je, in het licht van de volgende stappen, wellicht werken?

Stap 2: weten wat je kunt. Waarin ben je misschien wel beter in dan wie ook?

Stap 3: weten wat je wilt. Waar gaat je hart sneller van kloppen, je adrenaline van stromen, wat maakt je echt gelukkig in werk en werken?

Stap 4: je ware drijfveer ontdekken. De kern van je merk, de kern van je verhaal, de kern van wat je gaande houdt.

Stap 5: je missie formuleren. We schrijven samen een missie die niet alleen een belofte is aan je klanten van vandaag en morgen, maar die ook een opdracht aan jezelf is.

Stap 6: naam maken. Hoe maak je naam als Eenpersoonsmerk? Om te beginnen door een naam voor je merk te kiezen die meteen staat als een huis. Om daarna je persoonlijke, authentieke merk-verhaal te componeren, dat elk CV doet verbleken.

Eigen ervaring 
Als coach ben ik zelf ondernemer en die je dus uit eigen ervaring kan vertellen wat wel en niet werkt in de praktijk van het ondernemen. Want als je leert van iemand die eerder de stappen heeft gezet, kun je veel sneller vooruit komen dan wanneer je het wiel zelf uit moet vinden.

Onderstaande punten komen verder aan de orde

De methodiek die ik hanteer is gebaseerd op de lessen van mijn eigen bedrijf. Hieronder vind je deze stappen:

  • Bepalen van het bedrijfsidee op basis van talentenanalyse, passieonderzoek en de ontwikkelingen in de markt
  • Bepalen van je ultieme doelgroep
  • Onderzoek doen naar de behoeften van de doelgroep
  • Product of dienst ontwikkelen afgestemd op de doelgroep
  • Acquisitie en marketing strategie bepalen om de weg naar de doelgroep te vinden
  • Logo, huisstijl en website ontwikkelen
  • Marketing campagnes uitvoeren
  • Verkopen op een manier die bij je past
  • Organisatie van je eigen bedrijf (administratie, automatisering, verzekeringen etc.)

Eigenschappen van ondernemers

Iedereen kan een bedrijf starten, maar wat heb je nodig om dat ook góed te doen? Hoe ondernemend ben jij? Check of je over de eigenschappen en kenmerken beschikt om jouw startup succesvol te maken.

  • 'Zie kansen in je eigen tegenslagen' (Steve Jobs)
  • 'Niemand bereikt succes in zijn eentje' (Malcolm Gladwell)
  • 'De waarde van een idee ligt in het gebruik ervan' (Thomas Edison)
  • 'De sleutel naar een briljante reputatie is door briljant te zíjn, niet door te doen alsof' (Seth Godin)
  • 'Een startup runnen is als constant in je gezicht geslagen worden, maar werken voor een groot bedrijf is als constant vechten voor je leven' (Paul Graham)

Planning traject
Een traject is maatwerk. Zo streef ik altijd naar om binnen een aantal maanden je bedrijf te hebben staan. Maar dit is afhankelijk van je eigen inzet.

Maak nu meteen afspraak voor een gratis Kennismakingsgesprek

Wil je begeleiding bij het proces waar jij of jullie samen in zitten dat kan.

Soms is ook een professioneel steuntje in de rug nodig om weer uit het dal te klimmen. Wanneer de tijd daarvoor rijp is bepaal je helemaal zelf.

Met een kennismakingsgesprek kun je dit onderzoeken.

Heb je nog vragen of wil je onderzoeken of Heart Connection iets voor je kan betekenen vraag dan naar een gratis kennismakingsgesprek. https://heartconnection.nl/gratis-gesprek

Dit gesprek biedt de gelegenheid om vrijblijvend kennis te maken en te kijken of het klikt. Het kennismakingsgesprek is bedoeld te onderzoeken waar je hulp bij nodig hebt en of Heart Connection je de juiste hulp kan bieden. Een kennismakingsgesprek duurt een uur tot 1,5 uur.

Aarzel niet om contact op te nemen.

Heart Connection

Peter(PLAM) van der Ven

Lilia(LV) van der Ven-Rayos

LoopbaanCoach & LifeCoach

Relatietherapie & Gezinstherapie

Email:     plamvdven@outlook.com

Website: www.heartconnection.nl

06-51404331 of 070-3960265