Yoga emotietherapie en Heartfulness?

We worden dagelijks geconfronteerd met vaak overweldigende moeilijkheden die schijnbaar oncontroleerbare gevoelens van angst en boosheid veroorzaken.

Als je je zo voelt, is het genezend om jezelf te kalmeren en je gevoel van innerlijke goedheid en welzijn terug te krijgen.

Met Yoga wordt een rustig toevluchtsoord geboden, weg van de druk van het leven en stelt je in staat om opnieuw verbinding te maken met je innerlijke vrede zodat je de uitdagingen van het leven aan kunt.

Yogatherapie is een soort therapie waarbij yogahoudingen, ademhalingsoefeningen en meditaties worden gebruikt om de geestelijke en lichamelijke gezondheid te verbeteren.

Yogatherapie is een lichaamsgerichte benadering die tot doel heeft genezing te brengen en spanning te verlichten, ongeacht waar deze zich in de gewrichten en spieren in uw lichaam bevindt. Yogatherapie is iets voor jou als je het voortouw wilt nemen op je eigen genezingspad.

Tijdens de yogatherapie wordt een emotioneel veilige ruimte gecreërt waar je je comfortabel bij voelt. Dit wordt de basis voor het genezingsproces.

Yogatherapie vervangt het advies van je arts niet. Yogatherapie is een aanvulling op westerse medische praktijken.

Wat is heartfulness

Heartfulnes betekend hier: leven vanuit je hart. Heartfulness is een pad van het ervaren van diepe innerlijke vrede. Het leert ons om diep in ons hart te duiken en in een natuurlijke staat van liefde, vrede en kalmte te komen en te zijn

Ons hart heeft de kwaliteiten van hartelijkheid, liefde en compassie. En hartelijkheid kun je met oefenen cultiveren zodat je het leven met een gevoel van empathie kan bekijken. Regelmatig oefenen helpt je om in harmonie te komen met je hart en het vermogen te ontwikkelen om evenwichtig te blijven in lastige situaties.

Wat betekent het om een emotioneel evenwicht te hebben?

Het leven bestaat niet alleen uit gelukkige en vreugdevolle momenten, er zijn ook enkele trieste, angstige en pijnlijke situaties. Het belangrijkste is om te weten hoe je om kunt gaan met deze negatieve gebeurtenissen en hoe je ze niet kunt toestaan ​​om je emoties te beïnvloeden. Met behulp van de hierboven beschreven technieken kunt u uw mentale welzijn echt ondersteunen en beschermen.

Wanneer we geconfronteerd worden met onaangename situaties, reageren we automatisch met woede, zorgen, angst, angst enz. Een emotioneel evenwicht helpt ons om flexibiliteit te bereiken en bevordert stabilisatie tussen onze geest en lichaam. Met andere woorden, emotionele balans leert ons hoe te reageren op negatieve emoties en gedachten zonder er gewoon in vast te raken. Het is belangrijk om dit te weten en toe te passen om uw kwaliteit van slaap, concentratie, bewustzijn, motivatie en geluk te verhogen.

Emotioneel evenwicht is het vermogen van lichaam en geest om evenwicht en flexibiliteit te behouden bij uitdagingen en veranderingen. Emotioneel evenwicht bevordert de lichamelijke gezondheid en is een voorwaarde voor persoonlijk welzijn en groei.

Emotioneel evenwicht vindt plaats wanneer we onszelf toestaan om te voelen wat er opkomt, zonder het te verstikken of overweldigd te raken, en leren onze gevoelens te accepteren zonder oordeel.

Wat is yoga emotietherapie?

Onderdrukte emoties worden opgeslagen en vastgehouden in het lichaam en na verloop van tijd creërt dit fysieke beklemming, stress, spanning en soms pijn. Yoga is het een hulpmiddel om emotionele spanning in het lichaam los te laten en genezing te ervaren. Er zijn technieken in de yogapraktijk om met diepe opgeslagen emoties contact mee te maken, naar de oppervlakte te brengen en ze volledig los te laten uit het lichaam.

Onze emotionele spanningen en trauma's zijn vaak verweven in fysieke spanning en pijn. Emoties fungeren als een brug tussen het lichaam en geest. Ieder mens is een psychosomatisch netwerk. Psychosomatisch betekent dat ons lichaam, onze geest en emoties nauw met elkaar zijn verweven. Naarmate we het bewustzijn van onze emoties veranderen, veranderen we automatisch onze fysieke toestand. Het beheersen van onze emoties wordt beschouwd is een vorm van ziektepreventie. Als we onze emoties helen, helen we onze lichamen. Je lichaam en geest zijn één.

Yoga emotietherapie en Heartfulness

In elke relatie met jezelf of anderen waarin emoties niet worden erkend, wordt in wezen verteld ( of dat je jezelf verteld) dat je gevoelens verkeerd zijn. Dit gaat knagen aan je zelfvertrouwen en aan je zelfbeeld dat je niet goed genoeg bent. Het legt een bodem voor allerlei psychologische problemen.

We hebben als mensen een diepgewortelde behoefte om gehoord, begrepen en gewaardeerd voelen.  En dat gevoel kun je creëren door emoties te erkennen en niet te veroordelen of ontwijken. Wanneer je een validerende stijl ontwikkeld in je relatie bouw je vertrouwen en intimiteit op. Dit maakt een relatie duurzaam. Echte empathie en oprechte validatie is een verbindende kracht in een relatie. Wanneer partners delen in elkaars geluk en moeilijke tijden creëert dit een gevoel van nabijheid en waardering. Niet-valideren in een relatie kan grote negatieve gevolgen hebben en trauma, depressie, borderline en autisme versterken waardoor een relatie in een crisis kan komen.

Luisteren met je hart

Heartfulness is de basis van een intieme relatie met jezelf en met je partner of vriend. Als het hart zich opent kunnen vriendelijkheid, mildheid en compassie meer ruimte krijgen. Wanneer angst en pijn door acceptatie en geduld worden omarmd kan een relatie blijven groeien.

Valideren is luisteren met je hart en met compassie. Het betekend als je partner je nodig heeft er werkelijk voor hem of haar te zijn. Gewoon te luisteren en te bevestigen dat je ziet dat je partner pijn of verdriet heeft. Veel meer dan dat hoef je niet te doen.

Wanneer we ons niet begrepen voelen, creëert dat een buitengesloten gedachten en gevoel. Die gedachten leiden tot angst en misschien paniek. Validatie helpt je partner niet emotionele overstuur te worden en te voorkomen als relatie in een voortdurende terugkerend patroon te komen.

Emotionele validatie

Emotionele validatie is het proces van het leren kennen, begrijpen en uiten van acceptatie van de emotionele ervaring van je partner, door uit te drukken dat je partner belangrijk voor je is. Emotionele validatie onderscheidt zich van emotionele ontkenning waarbij de emotionele ervaringen en beleving wordt verworpen, genegeerd of beoordeeld.

Emotioneel evenwicht creëren

Regelmatige yogapraktijk heeft bewezen stress hanteerbaar te maken, de concentratie te verbeteren en de symptomen van angst te verminderen. Yogatherapie biedt meditaties, mindfulness-oefeningen, zelfonderzoeks oefeningen en yogahoudingen die angstige gevoelens kalmeren en mentale helderheid ontwikkelen.

Het leert je te leven met een meer open hart en veerkrachtige geest. Net zoals yoga je helpt je meer thuis te voelen in je lichaam, helpen de mentale en fysieke oefeningen in Yoga voor angst je om je gevoel van innerlijke vrede en tevredenheid in het leven te vergroten. Emotioneel evenwicht is binnen handbereik - wanneer je de intelligentie van zowel je lichaam als geest cultiveert.

Wat kun je verwachten?

In een sessie wordt je aangemoedigd om je in een veilige omgeving open te stellen voor emoties die in je lichaam zijn opgeslagen en die vanzelf opkomen als we samenwerken.

Ten eerste wordt je geleid om je adem op te merken en je bewust te worden van innerlijke gewaarwordingen van je adem.

De adem heeft een verrassende kracht om spanning te laten verdwijnen. Naarmate je ademhaling dieper en rustiger wordt, ga je naar een staat van innerlijke ontspanning.

Je bent je meer bewust van je innerlijke wereld van gedachten, emoties en lichamelijk sensaties.

Terwijl je aandacht blijft vestigen op strakke delen, zoals in je nek en schouders, leer je gebruik te maken van de adem om interne spanningen op te heffen.

In deze toestand wordt het parasympathische zenuwstelsel (PNS) geactiveerd, wordt de ontspanningsreactie geïnitieerd en kan emotionele genezing plaatsvinden.

In deze diepe ontspanning vergroot je je vermogen om je pijn te accepteren en bevriend te raken waardoor het aanzienlijk in kracht in zal verminderen. Terwijl innerlijke conflicten beginnen op te lossen, kun je pijn loslaten en jezelf openstellen voor acceptatie en een opkomende liefde voor jezelf.

 Wat gebeurt er tijdens een yogatherapiesessie?

De sessie wordt afgestemd op je individuele behoeften en rekening houden met de algehele gezondheid.

Tijdens je eerste sessie zal je yogatherapeut een beoordeling uitvoeren om je gezondheidsproblemen te identificeren en om je fysieke mogelijkheden te beoordelen.

De technieken die worden gebruikt in yogatherapie zijn:

  • Asana’s: dit zijn fysieke houdingen;
  • Een andere belangrijke techniek die genezing vergemakkelijkt zoals pranayama’s. Dit zijn ademhalingsoefeningen;
  • Meditatie zoals de bodyscan en hartmeditatie.

Maak nu meteen afspraak voor een gratis Kennismakingsgesprek

Wil je begeleiding bij het proces waar jij of jullie samen in zitten dat kan.

Soms is ook een professioneel steuntje in de rug nodig om weer uit het dal te klimmen. Wanneer de tijd daarvoor rijp is bepaal je helemaal zelf.

Met een kennismakingsgesprek kun je dit onderzoeken.

Heb je nog vragen of wil je onderzoeken of Heart Connection  iets voor je kan betekenen vraag dan naar een gratis kennismakingsgesprek.https://heartconnection.nl/gratis-gesprek

Dit gesprek biedt de gelegenheid om vrijblijvend kennis te maken en te kijken of het klikt. Het kennismakingsgesprek is bedoeld te onderzoeken waar je hulp bij nodig hebt en of Heart Connection  je de juiste hulp kan bieden. Een kennismakingsgesprek duurt een uur tot 1,5 uur.

Aarzel niet om contact op te nemen.

 Heart Connection

Peter(PLAM) van der Ven

Lilia(LV) van der Ven-Rayos

LoopbaanCoach & LifeCoach

Relatietherapie & Gezinstherapie

Email:     plamvdven@outlook.com

Website: www.heartconnection.nl

06-51404331 of 070-3960265

 

   NEEM CONTACT OP VOOR MEER INFO